neděle 29. ledna 2017

Bollywood a já... Láska na první pohled

zdroj: Pinterest

Už je to pár let zpět, co mi kamarádka navrhla návštěvu Festivalu bollywoodského filmu. Nevěděla jsem do čeho jdu. Neměla jsem ponětí, co mě čeká. A co mě čekalo? Kinosál napěchovaný blázny. Proč blázny? Protože jen blázen jde na tříhodinový film, o kterém neví zhola nic. Jen blázen se během filmu baví o ději s cizím lidmi. Jen blázen během napínavých akčních scén film komentuje nahlas. Jen blázen tleská při polibku dvou hlavních postav. A přesně mezi takové blázny jsem zapadla hned po prvním filmu.


Už si nepamatuji, co to bylo za film. S jistotou mohu říci, že se v něm tancovalo a zpívalo. Bollywoodský film bez tance, zpěvu či barevných muzikálových scén není bollywoodským filmem v pravém slova smyslu. Jistě si myslíte, že takových filmů je dost i z naší evropské či americké produkce. Ale kdepak! Tyhle filmy jsou prostě něco extra. Jde tu o barevnost kostýmů, z kterých někdy až bolí oči. Jde tu o taneční kreace, které by jistě naše herecké hvězdy leckdy nezvládaly. Jde tu o hudbu a zpěvy, které jsou tak odlišné od našich soundtracků. 

To ale není vše, co bollywood nabízí. Hlavní předností je jakási nadsázka, kterou můžete ve filmech vidět. Představte si hrdinu, kterak si to šine na rikše za nějakým zločincem. Projíždí tunelem a najednou se za ním objeví obrovský výbuch jako z Kobry 11 a on se bez ztráty květinky řítí dál. Uznávám, takhle to nezní tak vtipně, proto na konci blogu dám pár odkazů na YT. Další skvělou akční scénou může být zpomalený pohyb (bollywoodští režiséři jsou mistři ve zpomalování záběrů), kdy kladný hrdina postřílí jednou pistolí 40 zloduchů bez dobytí nábojů. Smích vzbudí i klasická romantická scéna, při níž zamilované dívce vlají vlasy v poryvu větru, když sleduje svého vyvoleného. Ovšem uprostřed uzavřené místnosti. Dobrá, možná jsem těmi popisy spíš teď někoho odradila... 

Za tu řádku let, co jsem se stala milovníkem této filmové produkce, jsem viděla už několik žánrů a herců. Ráda sleduji videa s tanečními kreacemi a sním o tom, že jednou budu chodit na lekce bollywoodských tanců. Mám i své oblíbené herce a herečky, což pro neznalce může být podivné, protože přeci všichni Indové jsou si podobní. Zaměřuji se na filmy právě s danými herci (hlavně Ranbir Kapoor a Deepika Padukone i starý dobrý Shahrukh Khan), což mě zavede vždy k rozdílným žánrům. Drama, thriller, romantika, historie, příběhy založené na skutečných událostech atd. Vše, co si člověk může přát. Navíc se z mnohých filmů člověk poučí o tom, jak to v Indii chodí. Chudoba, domlouvané sňatky, diskriminace žen v určitých kastách (nemožnost studovat a pracovat). 

Bollywood prostě zbožňuji a to se řadím mezi začínající filmové fanatiky. Lze u mě poznat, že právě poslouchám nějaký ten bollywoodský hit, protože to je hudba, která mě nenechá chladnou a trsám na ní ''skoro tak dobře'', jako moje milované hvězdy. Pokud chcete někdy zažít něco jiného, neobvyklého, nesrozumitelného, nepochopitelného, překvapujícího či šokujícího, tak vřele doporučuji sáhnout po bollywoodu.

Zde přikládám několik ukázek (výběr je omezený, protože ne vše jde dohledat):

Main Hoon Na (2004) Shakrukh Khan - ona pověstná scéna s rikšou
Tamasha (2015) Deepika Padukone, Ranbir Kapoor - drama s překvapivým zvratem, natáčeno i na Korsice
Yeh Jawaani Hai Deewani (2013) Deepika Padukone, Ranbir Kapoor - ukázka barevnosti, tance a skvělé scény bollywoodského filmu
Dhoom 3 (2013) Aamir Khan, Abhishek Bachchan - takhle vypadá běžná akční scéna s neohroženým letem na provazovém žebříku na vrtulníku
Bajirao Mastani (2015)  Ranveer Singh - nádherně provedené historické drama


Žádné komentáře:

Okomentovat