pátek 29. července 2016

Anatomie lži - Dan Brown

Anotace: Ve Spojených státech se blyští zlato ryzí i kočičí, zvláště v nejvyšších politických kruzích těsně před volbou prezidenta. Stejně působivě se prý třpytí krystalky ledu v nejzapadlejších končinách Antarktidy – a právě v tu dobu a na těchto místech začíná Dan Brown vyprávět strhující příběh o vědeckém objevu, který zásadně mění pohled na život na Zemi i ve vesmíru.
V románu, kde jedna dramatická událost rychle střídá druhou, autor hýří pečlivě vybranými informacemi ze světa vědy a nejmodernější techniky, vyslovuje se však i k nečekaně vážným otázkám týkajícím se například soukromého podnikání nebo morálky politiků, vojáků, vědců i novinářů. Kam až lze zajít v zájmu bezpečnosti státu? Skutečně účel světí prostředky?
Nakladatelství: Argo
Počet stran: 434
Rok vydání: 2010
Originál: Deception Point, 2001

Anatomii lži jsem na seznamu knih k přečtení měla už pěknou řádku let. Zdolala jsem skoro všechny knihy od Browna (zbývá mi ještě Digitální pevnost), ale k téhle jsem se nemohla dokopat. Proč? Protože tam není profesor Langdon, MacGyver univerzitní knihovny! Ostatně jeho znalosti by Rachel jen těžko pomohly přijít na to, kde je jádro pudla. Respektive meteoritu. Ačkoli věřím, že Dan Brown by jistě našel skulinku pro to, aby do toho zamotal ještě ilumináty i Langdona. Hlavního hrdinu jsem ale nakonec vzala na milost a musela uznat, že ho Brown opět popsal jako junáka, kterého je radno mít na své lodi (a jak bylo jasné od začátku knihy – i ve své posteli). Mike Tolland je prostě takový MacGyver oceánů, který se vzepře i smrtonosným agentům a strčí je do kapsy, ačkoli oni za sebou mají několikaletý výcvik a on jen brázdil moře se svým škunerem.
Zápletka, která se co chvíli stáčela na tu či onu stranu, jak ostatně u Browna bývá zvykem, mě udržovala v příjemném napětí, a tak oněch 430 stran uteklo jako voda, bohužel. Sem tam se objevily až fantasmagorické teorie (ale to říkali o Verneovi také) a zvraty v ději mi mnohdy připadaly jak z blbého amerického filmu. Ale moment – tohle by byl skvělý blbý americký film! Až se dostanete do pasáže, kde se vyloupne tajná ponorka, vzpomenete si na mě! Jinak je to všechno jedno veliké spiknutí a lži vysokých vládních organizací. Tak už to prostě bývá. Ale stále obdivuji, že to Brown dokáže tak pěkně vymyslet a splácat dohromady!
Další kladnou věc, kterou musím Brownovi uznat u každého díla, je to, že mě obohacuje o mnoho informací. Nesnažila jsem se dohledávat, jak funguje ta či ona zbraň nebo pohon, to by pro mě byla vyšší dívčí. Stačilo mi, že jsem se dozvěděla, co jsou to chondruly či jak rozkošňácky vypadá bathynomus giganteus. To si najděte! Zaručeně se vám bude lépe usínat :D A také jsem si konečně zapamatovala rozdíly mezi Arktidou a Antarkditou.
Shrnutí je tedy takové, že Anatomie lži má spád, dějové kotrmelce, konspirace, klaďase i záporáky a navíc je příjemně ''tlustá''!

4 hvězdy z 5 :)

Žádné komentáře:

Okomentovat